Search This Blog

Thursday, November 14, 2013

Popularitatea: rod al valorilor morale sau bogatia parvenitului?

Popularitatea este o notiune vaga, subiectiva si de multe ori eronat asociata calitatii aristice si valorilor morale, deoarece aceasta este atribuita unui individ in mod spontan, impredictibil, in urma unor evenimente si nu a evaluarii calitatilor sale. Citatul lui Felicite Lamennais: "Popularitatea e ca si vantul; te ridica sus, dar nu te mentine la inaltime." aduce in vedere caracterul efemer, care apare in cazul persoanelor nevrednice de aceasta atentie a multimii. In cazul in care meriti popularitatea nu este nevoie sa alergi dupa ea; va veni singura la tine.

Efectul popularitatii este prelungit si antrenat de toti factori cu rol in ridicarea pozitiei sociale, iar daca acestia intarzie sa apara si "roadele" popularitatii vor intarzia. In cele mai multe cazuri, acesti factori sunt participarea si implicarea in diferite evenimente din atentia publica, care arata adevarata valoare morala a persoanei, preponderent foarte scazuta. "Vantul popularitatii face mult praf sa inainteze.", citat din Nicolae Iorga, caracterizeaza faptele facute pentru a urca pe scara sociala, fapte injositoare unei persoane cu un comporatament etic. Apogeul popularitatii unei persoane este momentul in care altcineva devine mai popular doar prin defaimarea acesteia, rezumand o teorie a lui Karl Kraus, ce se poate proba in viata de zi cu zi. Atunci, scena sociala devine o lupta acerba pentru interesulmultimii.

O lume in care popularitatea ar fi atribuita dupa calitatile morale este considerata utopica in societatea actuala, in care practic mentalitatea masei

este, chiar si inconstient, sa-si axeze atentia pe persoane ce nu o merita cu adevarat, iar o consecinta a acestei oferire a interesului in directia gresita se contureaza in momentul in care persoana vizata nu stie sa-si gestioneze popularitatea si "cade" brusc, la fel de brusc cum "a urcat".   


Multora li se pare ca popularitatea prezinta numai avantaje, dar ajuns la apogeul acesteia, traind si actionand astfel incat sa alimentezi numai cerintele masei pentru a nu te "detrona" nimeni, ajungi in situatia in care viata privata sa nu insemne nimic, sa se confunde pe deplin cu cea sociala si consider ca acesta este un dezavantaj suficient.

In concluzie, popularitatea este greu de definit si de inteles, dar ce ar trebui sa retinem este ca te poti considera demn de pozitia ta sociala cand stii ca este cu totul ajunsa de calitatile morale.